الاثنين، 3 أغسطس، 2009

انا..فتاة جامعية%



لقد امنت فى هذا العام_فقط_بقيمة العمل الجاد وادركت انه اكثر اثمارا من العشوائية والاهمال.
لقد اخترت دخول الفرع الادبي ف الثانوية العامة فى لحظه اصفها بانهاء حمقاء على الرغم من اقتناعى الان بصواب ما فعلت ولكن فى حينها كان هذا الاختيار تصرف احمق مبني على افكار حمقاء لا معقوله.
لقد كانت النسبة التى حققتها فى الصف الثاني الثانوي 87% وهي نسبة مخجلة بالمقارنه بما عرفت به من ذكاء وسعة عقل و لكن اتذكر ما قاله لى والداى واختى بان هذه النسبة كبيرة اذا ما قورنت بما بذلت من جهد،لقد كانوا يتوقعون لى الاسوء...
ولكن فى هذا العام الذي يوشك على الرحيل تغير شيء ما بداخلى ، ليس شيء واحد بل اشياء واصبحت اذاكر كما لم افعل طوال حياتي ،وفى مقابل الجهد الذي بذلته جاء الفارق ملموسا ليشجعني على بذل المزيد فلقد جاءت نسبتي 96.3%فى الصف الثالث والفارق كبير وجعلنى اردد من حينها(لو كنت ذاكرت السنه اللى فاتت كانت فرقت كتير)
ف النهايه لم اصل بمجموع السنتين المتواضع 91.5% لابعد من كلية التربية جامعة المنصوره وهى اقصي امال والدى و والدتي لي فهى افضل كلية ادبية متاحة فى جامعة المنصوره حيث انتمي


لامضي اربع سنوات داخل هذه الكلية ادرس اللغة الانجليزية بشكل اساسي الى جانب عدد من المواد التربوية واللغة العربية والفرنسية.

هناك 31 تعليقًا:

عادل حبيب يقول...

مبروك
وعلى فكرة مش شرط الكلية اللى انتى داخلتيها ايه المهم دماغك هيا اللى فيها ايه ..وزى ما انتى زاكرتى السنة دى كويس حاولى كمان تركزى فى الجامعة وتتعينى واظن دا هايبقى افضل حالا (ادبيا ومعنويا وماديا كمان ) من زميلاتك او زمايلك خريجى كليات القمة زى ما بنطلق عليها .. وحتى ان ما جاش التعيين الجامعى
خدى دورات لغة وكمبيوتر ودورات تانية متخخصصة فى مجالك تخليكى مختلفة عن كتير من اللى دخلوا معاكى الكلية..
عموما مش هاتكلم كتير ودمتم على راى واحد صاحبى

frake يقول...

تربية والمنصورة .. وانجليزي
اكيد اكيد هتبقي حاجة حلوة اوي في المستقبل .. كمان فرصتك كويسة أوي إنك ترتبي عليهم
لو جبتي أقل من العشرة الأوائل على الدفعة كل سنة تبقي بتهرجي

ألف ألف ألف مبروك
وإن شاء الله من السنادي هتفرق كتيير
ملحوظة :
جيالك يا مصر روعة ، بتحبيها أوي كده على ايه ؟ انا بكرهها وبكره أغلبية شعبها ، ما علينا ربنا يكتبلك الخير

ورمضان كريم

NilE_QueeN يقول...

عادل

مشكور على الدعم بس فينك من زمان انا شايله ف قلبي منك اد كده . يارب تكون بخير وامورك تمام التمام

NilE_QueeN يقول...

frake

دايما كده بتحرجني و ف نفس الوقت بترفع معنوياتى

شهرك مبارك

عادل حبيب يقول...

ايه دا ايه دا هوا مين اللى يشيل من مين
وبعدين ما انا بعتلك على الفيس ومش وصلنى اى رد

Tadwina يقول...

مرحباً /Nile Queen
لقد قام أحد المعجبين بمدونتك بإضافتها إلى تدوينة دوت كوم، بيت المدونات العربية.

قام فريق المحررين بمراجعة مدونتك و تصنيفها و تحرير بياناتها، حتى يتمكن زوار الموقع و محركات البحث من إيجادها و متابعتها.
يمكنك متابعة مدونتك على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com/feed/1578

يمكنك متابعة باقى مدونات تدوينة دوت كوم على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com

لعمل أى تغييرات فى بيانات مدونتك أو لإقتراح مدونات أخرى لا تتردد فى الإتصال بنا من خلال الموقع ونرجو منك مراسلتنا للأهمية على الايميل
Tadwina@gmail.com
لوضع البانر الخاص بنا على الصفحة الرئيسية لمدونتك حتي يستطيع قراءنا في مصر والوطن العربي من متابعة تدويناتك المستحدثة

و لكم جزيل الشكر،

فريق عمل تدوينة دوت كوم.
http://www.tadwina.com

موناليزا يقول...

:) مبروك عليكِ دخول الجامعة ودخول كلية تربية
على فكرة انا خريجة تربية وسعيدة جدا بالصورة المرفقة مع الموضوع

Mysara يقول...

أول زيارة ليا :)

بالتوفيق إن شاء الله رب العالمين :)

كل سنة وأنتي طيبة ورمضان كريم :)

أنا جنبك بقى بتلت اربع خطوات :)) هندسة سجن الجامعة :)

ليس فقيرا من يحب يقول...

ربنا معاكى يا حبيبتى

بالتوفيق ان شاء الله

انا كمان خريجه تربيه

ربنا يوفقك ويسعد قلبك

كل سنه وانتى طيبه يارب

NilE_QueeN يقول...

موناليزا

انا سعيدة لانك سعيده
الصورة دى انا واخداها بكاميرا الموبايل اثناء تسكعي داخل الجامعه بتسكع هناك من قبل بداية الدراسة


mysara

سعيده بزيارتك

التلت اربع خطوات اللى بتتكلم عليهم دول انا بمشيهم ف حوالى 10 دقايق


ليس فقيرا من يحب

هو كل الناس كانت ف كليتي ليه
مش مشكله استحمل
نورتي المدونه

amr يقول...

الفـــــ مبروكـ على النجاح ولو أنه متأخره جداااا بس لسه عارف دلوقتى حالا من التوبك بتاعك

والنسبه دى مش مخجله ولا حاجه وأن شاء الله تقدرى تثبتى ذاتك فى كليتك وتحققى أنجاز كويس وتتفوقى فى مجالك

دمتى كما تحبين

خالص تحياتى ,,

3mr wa2el يقول...

على فكرة جميل اوي انك تدخلي كلية تربية لانك هتحسي فيها بفرق عن اى كلية و حبي الكلية عشان تعرفي تدي فيها و ربنا يوفققك عمرو وال حقوق المنصورة و مدون برضة

حـــلـــم كــــان يقول...

الف مبروك ع الكليه

انا تربيه طفوله

معاكى فى نفس الصوره دى

يووووه قصدى المبنا ده

ان شاء الله ابقا اشوفك هناك

NilE_QueeN يقول...

amr

شكرا على الدعم
و دمت بكل خير

3mr wa2le
انا ناويه احبها ان شاء الله

كان نفسي ف يوم من الايام ادخل كلية حقوق


حلم كان

هنبقي زمل يعني
اتمنى اننا فعلنا نتقابل

المسلم الصغير يقول...

السلام عليكم.. كل عام وأنت بخير.. أنا مسلم.. نعم اسمي مسلم.. أنا سعيد والحمد لله بميلادي مع شهر رمضان المبارك وسأكون سعيدا أكثر بزيارتك..

المسلم الصغير يقول...

أشكركم على الزيارة وأتمنى تكرارها ...
كل عام وأنت بخير ..
رمضان كريم..
ويعود عليك وعلى الأمة الأسلامية بالخير والمغفرة
مبروك عليكي النجاح ومتزعليش والله كلية تربية حلوة بالتوفيق إن شاء الله

Sharm يقول...

ربنا يوفقك و يسعدك ان شاء الله

micheal يقول...

نصيحة:سيبك من المجموع والكلية والحوزارت دي كلها..المهم اللي بعد كده
نظام التعليم في مصر لا بيقيس مستوي ذكاء ولا ثقافة ولا تفوق
تحياتي

NilE_QueeN يقول...

المسلم الصغير

نورت مدونتي


__________________
sharm

اشكرك على امانيك الطيبه

_______________________

العميد مايكل

المهم اللى بعد الجامعه
الخوف انى ممكن انافسك

د/عرفه يقول...

السلام عليكم
اشكرك على زياتك الجميلة واظن ان دى اول زيارة ليا هنا

وبالتوفيق ان شاء الله فى كليتك

اقصوصه يقول...

عقبال التخرج يا رب

ونشوفك بالشهاده الكبيره :)

NilE_QueeN يقول...

د/عرفه

شكرا على الزياره


اقصوصه

ان شاء الله العريس و الشهاده مع بعض

المسلم الصغير يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...
انا جيت وحبيت اطمن عليكي
كل سنة وانتي طيبة وعيد سعيد عليكي وعلى الأمة الأسلامية
دومتي بخير
ويبقى التواصل

E73 يقول...

تقريبا نفس اللي حصل معايا من خمس سنين

كنت علمي
جبت 81% طبعا فشل زريع
حولت ادبي جبت 91%

المجموع بقى 86%
دخلت كلية تربية قسم رياض أطفال

بس في فرق
ان الكلية دي والقسم ده تحديدا هو كان الهدف بتاعي من البداية

والحمد لله وصلتله
وتستمر موجة اللا مبالاة
تقدير ثابت بشكل رتيب

اللامبالاة تزيد

وأعيد آخر سنة لأول مرة في تاريخي الدراسي
وفي آخر سنة

عمري ما شلت مادة
عمري ما عدت سنة
بطلع بتقديرات
مرحلة أولى

حاجة تدعو للفخر
لكن تأتي الانتكاسة من الغرور
على رأي المثل من استكتر غموسه بات جعان
الحمد لله

مقلتيش صحيح الي فهمته انك في سنة اولى تربية انجليزي

عام بقى ولا أساسي؟

El_Tahan يقول...

اولا انا بحييكى على المجهود الجامد اللى بزلتيه فى سنه تالته عشان تجيبى المجموع ده ودى حاجه انتى لازم تحيي نفسك عليها واوعى تندمى فى يوم ع اللى راح لان اللى راح عمره ماهيرجع وحاولى تفكرى فى اللى وجاى وان شاء الله تقدرى تتخطى اى عقبات باذن الله ويارب النجاح والتوفيق على طول

غير معرف يقول...

مصر فى مهب الريح

فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.

1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
4 – العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
5 – ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
6 – رئيس مصر القادم .. شروطه ومواصفاته حتى ترجع مصر الى عهدها السابق كدولة لها وزن اقليمى عربيا وافريقيا.

لمزيد من التفاصيل أذهب إلى مقالات ثقافة الهزيمة بالرابط التالى www.ouregypt.us

غير معرف يقول...

ثقافة الهزيمة .. طيور الظلام‏

و نشرت جريدة اليوم السابع فى 26 يونيو 2011 .. وثيقة تثبت تورط عمرو موسى خلال توليه منصب وزير الخارجية، في الموافقة على إتمام صفقة تصدير الغاز إلى إسرائيل، وتشجيع وزارة البترول المصرية على سرعة إتمام الإجراءات الخاصة بها،

الوثيقة عبارة عن خطاب موجه من عمرو موسى في نوفمبر 1993 إلى وزير البترول المصري آنذاك المهندس حمدي البنبي، يتضمن تأكيد موسى موافقته على تصدير الغاز إلى إسرائيل، كما يوضح الخطاب الدور الذي لعبه عمرو موسى في قضية تصدير الغاز إلى إسرائيل في إطار المشروعات الإقليمية في مجالات الغاز والبترول في المنطقة ضمن أجتماعات التعاون الأقتصادي الإقليمي التي عقدت في العاصمة الدنماركية كوبنهاجن في بدايات نوفمبر 1993.

ونشرت صورة ضوئية من الخطاب تثبت ما سبق، ويحمل في نهايته توقيعه .... لمزيد من التفاصيل أذهب إلى مجموعة مقالات ثقافة الهزيمة (بقلم غريب المنسى) بالرابط التالى www.ouregypt.us

و المقال يتحدث عن بطولات أحمد شفيق الوهمية و جلاد التعذيب الدولى عمر سليمان

غير معرف يقول...




ثقافة الهزيمة .. ذكريات الأرض المفقودة


و نظرا لأن هناك لوبى نووى قوى فى أغلب الدول العربية يشجع شراء و بناء مفاعلات نووية يدعمه فساد بعض المسئولين من ناحية، و تجاهل كثير من وسائل الإعلام العربية لأخبار حوادث المفاعلات النووية بصورة مريبة من ناحية أخرى ، بالأضافة إلى جهل كثير من الناس بخطورة المفاعلات النووية ، قررت نشر هذه المعلومات سيما أنه بالفعل أشترت دولة الأمارات 4 مفاعلات نووية بتكلفة تزيد على 20 مليار دولار، و نقرأ عن خطط سعودية لشراء 16 مفاعل نووى بتكلفة حوالى 100 مليار دولار ، و سعى محموم فى بعض الدول العربية و منها الأردن و مصر لشراء مفاعلات نووية لتوليد الكهرباء !!! ...
باقى المقال بالرابط التالى

www.ouregypt.us


و نشرت مجلة دير شبيجل الألمانية فى 29 مايو 2012 " أشعاعات نووية : أكتشاف سيزيوم من فوكوشيما فى أسماك التونة أمام السواحل الأمريكية" أسماك التونة أمام السواحل الأمريكية ثبت وجود مواد مشعة نوويا بها ، وهى التى تسربت من كارثة المحطة النووية فى فوكوشيما اليابانية إلى البيئة. فى أغسطس 2011 أسماك تونة تم صيدها من أمام سواحل كاليفورنيا كانت ملوثة بعنصر السيزيوم 137 ، و على أية حال نرى أن الأسماك نقلت المواد المشعة سريعا ، أحتاجت الأسماك من 4 ـ 5 شهور كى تجئ بالمواد المشعة من اليابان حتى السواحل الأمريكية ، بينما الرياح و التيارات البحرية أحتاجت لعدة شهور أضافية حتى تحمل آثار الكارثة النووية فى مارس 2011 إلى سواحل أمريكا الشمالية

غير معرف يقول...

عطشـــان ياصبايا دلونى على السبيل

فى عام 2008 كتبنا فى مصــــرنا محذرين ...

من المؤسف أن صحفى مصرى مقيم فى أمريكا يكتب و يهتم و يحذر منذ أكثر من 6 سنوات بينما فى مصـــر نيام .. نيام -
عزيــــزى القارئ أرجو أن تتعب نفســـك و تقرأ :
- حوار مع السفير إبراهيم يســـرى
- حوار الفريق ســوار الذهب : أتمنى أن تزول الحدود بين مصــــر و الســـودان
- ثقافة الهزيمة .. السودان أرض مصرية
- ثقافة الهزيمة .. موسم الهجرة إلى الجنوب ...

بالرابط التالى

www.ouregypt.us


قال تعالى
و ضرب الله مثلا قرية كانت آمنة مطمئنة يأتيها رزقها رغدا من كل مكان فكفرت بأنعم الله فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف بما كانوا يصنعون . سورة النحل آية 112

وهذا ما يحدث لمصر الأن فهل من رجوع إلى الله حتى يرحم المصريين مما هم فيه.

غير معرف يقول...


عصابة النووى

نشرت جريـدة المصرى اليوم فى 17 يوليو 2013 قال أحمد إمام، وزير الكهرباء والطاقة فى تصريحات صحفية، بعد إبلاغه بالاستمرار فى منصبه ضمن حكومة الببلاوى، إن البرنامج النووى لتوليد الكهرباء، سيكون أحد أهم محاور قطاع الكهرباء فى الفترة المقبلة.وأضاف:"لدينا برنامج جيد يستهدف إقامة 4 محطات نووية لإنتاج الطاقة،..

الخبر واضح منه أن عصابة النووى مش ناويين يجبوها البر و كل ما يجئ رئيس يروحوا له لأقناعه بشراء مفاعلات نووية
.
لماذا نشترى مفاعل نووى تزيد تكلفته على 5.52 مليار إيرو ، و 300 من مراوح توليد طاقة الرياح تنتج ما يعادل مفاعل نووى و تتكلف 900 مليون إيرو فقط؟!!!

بالرغم من كوارث المفاعلات النووية و أشهرها تشرنوبيل "أوكرانيا"عام 1986 و فوكوشيما "اليابان" عام 2011 مازال هناك فى مصر من المسئولين من يصر على أستغفال و أستحمار الشعب المصرى ، و يسعى جاهدا لأنشاء مفاعلات نووية لتوليد الكهرباء!!!!

و أصبح واضحا كالشمس أن هناك عصابة منذ عهد حسنى مبارك مرورا بعهد محمد مرسى و حتى الأن تسعى جاهدة منذ سنوات لشراء مفاعلات نووية لمصر و لا يهم و لكنها صفقة العمر لأفراد العصابة من حيث عمولات بمثات الملايين من الدولارات يستطيعوا بها أن يعيشوا هم و عائلاتهم كالملوك فى أى بلد يختاروه فى العالم أما عواقب المفاعلات النووية التى سيكتوى بنارها المصريين فهذا أخر شئ يهم فاقدى الشرف والذمة و الضمير ...

و نحن فى مصرنا نكتب منذ عام 2007 محذرين من مخاطر النووى و منبهين إلى البديل الأكثر أمانا و الأرخص

ثقافة الهزيمة .. النووى كمان و كمان
ثقافة الهزيمة .. العتبة الخضراء
ثقافة الهزيمة .. أرجوك لا تعطنى هذا السرطان

مزيـــد من التفاصيل و قراءة المقالات بالرابط التالى

www.ouregypt.us

Uouo Uo يقول...

thx

مؤسسه تنظيف